Oppsett av PC
Oppsett og tilkobling av ny PC
De fleste kontorplasser har to skjermer, docking, headset og trådløs mus og tastatur. Med mus og tastatur følger det med en USB dongel for trådløs kommunikasjon. Normalt sett har utstyret støtte for Bluetooth og da er denne dongelen overflødig da alle våre PC’er har innebygget støtte for Bluetooth.
For å legge til en Bluetooth enhet (typisk headset, mus og tastatur) Trykker du på Startknappen og Innstillinger (tannhjulet). Under Enheter velger du “Bluetooth og andre enheter” og “Legg til Bluetooth eller annen enhet”. Deretter velger du “Bluetooth”. Maskinen starter å søke etter enheter.
Det er litt ulike måter å sette en enhet i paringsmodus på. Normalt sett har utstyret en bryter som skal holdes i en gitt posisjon for å få den i paringsmodus. Ofte er det et blått lys som blinker hurtig som indikerer at enheter er klar for paring. Den vil da dukke opp på PC’en. Velg riktig enhet og “Koble til”.
Her er veiledning for det vanligste utstyret hos oss:
Tastatur og mus fra Logitech: Oppsett av musetilkobling | Logitech kundestøtte
Headset fra Jabra: Bluetooth Pairing Guide (jabra.no)
Vi har to ulike typer dockingstasjon – en for kontor PC og en for kraftigere BIM maskiner. Den første har HDMI og mini Display port, mens den siste har to DisplayPorter.
Normalt har disse kun støtte for 2 eksterne skjermer. Ønsker du en tredje ekstern skjerm tilkoblet må den normalt kobles direkte i PC’ens HDMI utgang.
Når skjermene er tilkoblet og du har logget på maskinen får du normalt bare bilde på en skjerm For å aktivere alle skjermer bruker du Windowstasten + P og velger “Utvid”
+ P -> 
Hvis skjermene står i feil “rekkefølge” og musepekere ikke beveger seg riktig over skjermene må du høyreklikke på skrivebordet (altså lukke ned alle åpne vinduer så Windows bakgrunnen blir synlig) og velge “Skjerminnstillinger”. Her kan du flytte rundt på Skjerm 1 og 2 (evt. 3) og plassere de riktig i forhold til hverandre slik de fysisk står plassert. Bruk knappen “Identifiser” for å se hvilke skjerm som er hvor. Velg knappen “Bruk” når du har fått oppsettet riktig.
Hvis du skal bytte fra gammel til ny PC
Gjør følgende for å klargjøre den.
Forberedelser på din gamle pc:
- Private filer: Flytt over i OneDrive og sjekk at det er synkronisert. Hvis ikke OneDrive er synkronisert mister du filene dine. Generell opplæring og spørsmål/svar rundt Onedrive finner du her
Favoritter:
- Microsoft Edge og sjekk at synkronisering er slått på for din Kruse Smith konto
- Google Chrome må du logge på med din personlige google konto og slå på synkronisering (Kruse Smith bruker ikke google tjenester, derfor må du selv opprette og håndtere denne kontoen).
- OneNote: Hvis du bruker OneNote – logg på å sjekk at alle notatblokkene dine er synkronisert. Hvis ikke de er det, eksporter notatblokken og legg den i Onedrive. Her er en guide på eksportering av notatblokk.
Deretter tar du frem din nye pc:
Pc må være tilkoblet lader eller dockingstasjon, slå deretter på pc.
Gå nå til steget i denne guiden som heter Oppsett
Tilbakestilling av eksisterende pc (eksempelvis ved problemer med windows eller programmer)
Før du kontakter support for tilbake stilling av PC, forbereder du deg som i punktet ovenfor – altså sørger for at du har lagret alle filer i OneDrive og at nettleser innstillinger er synkronisert med skyen.
Ta så kontakt med support som har tilgang til å starte prosessen med å tilbakestille PC’en. Tilbakestillingen tar vanligvis ca 1. time.
Gå nå til steget i denne guiden som heter Oppsett
Oppsett
Velg språk – Norsk Bokmål, klikk neste på hvert skjermbilde når du har utført valget.
Velg eventuelt tastatur oppsett.
Logg deretter på valgfritt trådløst nettverk eller internett vi kabel. Vær obs. på at hvis du kobler til mobilt nettverk/4G vil sannsynligvis hele datakvoten din bli brukt opp, vi anbefaler ikke å gjøre dette.
Er du på kontoret eller Kruse-Smith byggeplass logger du på ks-gjestenett. Passordet kan du få oppgitt fra support eller en kollega.
Kruse-Intern krever sertifikat som vil bli tildelt pc senere i prosessen, du må derfor logge på dette nettverket senere.
Skriv inn ditt brukernavn og passord (samme som du ellers bruker på Kruse Smith sine systemer, fornavn.etternavn@kruse-smith.no)

Det kan være PC’en starter på nytt i løpet av prosessen. Det gjør ikke noe – la PC’en stå å jobbe seg ferdig.
Siste punktet under kontooppsett er å installeres programvare.
Det er rundt 16 programpakker som skal installeres, dette tar lang tid, derfor har vi valgt at du får logge på maskinen og bruke den etter at Microsoft Office (outlook, word, excel, powerpoint) er installert. Det vil derfor være programvare som installeres på maskinen etter at du har logget på, eksempelvis Google Chrome. Vær tålmodig, mest sannsynligvis jobber maskinen med saken hvis ikke programmet kommer opp umiddelbart. Denne prosessen tar vanligvis ca. 2 timer.

Når du har logget på pc er den stort sett klar til bruk, du må likevel installere de programmene du trenger utover standardpakken vår. Programmene finner du i firmaportalen (tidligere programvaresenteret). Firmaportalen finner du på startmenyen i Windows.
Vi anbefaler at du som minimum installerer:
- TeamViewer Host (fjernstyring og hjelp av support)
- Adobe Acrobat Reader
- Printix (for å skrive ut)
- Global Protect (VPN tilkobling som du trenger til ByggOffice)
Hvis du opplever feil eller problemer i denne prosessen kontakter du:
support @ kruse-smith.no eller telefon: 480 13 940