Det overordnet målet med innovasjonsarbeidet i Kruse Smith er å effektivisere gjennom å jobbe smartere. Vi legger til rette for bærekraftig drift – både med hensyn til inntjening og miljø, som til syvende og sist skal gi økt verdi for kundene.
Innovasjonsarbeidet er integrert horisontalt i Kruse Smith – sømløst på alle nivå. Ved å forstå kundenes behov bedre, samt utnytte vår egen kompetanse og metoder, blir vi mer effektive.
Det handler i høy grad om å ta ut effektiviseringsgevinster ved bla. å redusere tidsbruken og sikre god kunnskapsoverføring internt. Det gir bedre prosesser som resulterer i bedre sluttresultat for kundene.
Vi har tre fokusområder for innovasjonsarbeidet:
- Yttervegger/bygningsskall
Når det gjelder klimaskall, ser vi på muligheter for å prefabrikkere flere elementer. Vi jobber også tett med innkjøp for å finne fram til bedre innkjøpsstrategier og finne de beste leverandørene i verdikjeden
- Tekniske fag
Tekniske fag utgjør en tredjedel av verdien til et bygg. Dersom vi i høyere grad kan prefabrikkere de ulike installasjonene, vil vi kunne ta ut effektiviseringsgevinster. Dette gjelder også innen boligbygging hvor vi i høyere grad kan ferdiggjøre for eksempel baderom før de fraktes til byggeplass.
- Leverandørstrategier
For å lykkes med innovasjonsarbeidet ønsker vi å jobbe tettere med leverandørene våre. Sammen danner vi én verdikjede. Derfor ønsker vi å etablere langvarige relasjoner.
Vi ser blant annet på nye måter å gjøre innkjøp på, og vi utvikler samarbeidet med leverandørene gjennom rammeavtaler. Dermed sikrer vi bedre utnyttelse av den verdifulle kompetansen som finnes i leverandørleddet vårt.
For kunden betyr dette først og fremst forutsigbarhet knyttet til pris, tid og kvalitet.